Dziś, w Polsce – to już nie fanaberia, ale jeszcze nie
oczywistość.
Na pytanie, czy zdrowie pracowników jest ważne, każdy
menadżer bez zastanowienia odpowie twierdząco. Zdrowy, pełen energii do
działania i kreatywny pracownik jest na wagę złota. Czy zatem polskie firmy
poświęcają uwagę corporate wellness? Czy wiedzą co zrobić, aby tak było? Czy w
przemyślany sposób troszczą się o zdrowie i energię swoich ludzi?
Buck Consultants, firma prowadząca międzynarodowe badania
promocji zdrowia i jakości środowiska pracy, przebadała 60 polskich firm z
różnych branż i różnej wielkości. W ostatni piątek odbyła się w Warszawie konferencja dotycząca Corporate Wellness, na której prezentowane były wyniki badania globalnego oraz polskiego "Working Well. 6 międzynarodowe badanie dotyczące promocji zdrowia i jakości środowiska pracy".
Oto, czego się dowiedzieliśmy.
Oto, czego się dowiedzieliśmy.
Zaledwie 13% badanych polskich firm ma w pełni lub częściowo
wdrożoną strategię zdrowia. Większość prowadzi wiele inicjatyw, ale nie są one
skoordynowane i ukierunkowane. Natomiast na świecie strategię posiada i wdraża
już 60% przedsiębiorstw. Przodują Stany Zjednoczone, gdzie wysokość obowiązkowych
składek pracodawców na ubezpieczenia zdrowotne pracowników jest powiązana ze
stanem zdrowia pracowników oraz jakością podejmowanych działań
profilaktycznych. W naszym kraju trend corporate wellness dopiero przeciera
szlaki, ale przewiduje się, że w przeciągu kilku lat stanie się jednym z
wiodących tematów dla działów HR i menadżerów, którzy będą chcieli budować
swoją przewagę konkurencyjną na zaangażowanych, innowacyjnych i lojalnych
pracownikach.
Corporate wellness to także odzwierciedlenie poglądów i
oczekiwań współczesnych pracowników, a w szczególności pokolenia Y, które za
kilka lat zdominuje rynek pracy. Młodzi chcą ciężko pracować, ale bardzo dbają
też o równowagę i samorealizację w życiu zawodowym i prywatnym. Będą więc
wybierać pracodawców, którzy zapewnią im takie warunki pracy. Więcej na ten
temat pisałam w czerwcu: Świat według Millenialsów http://grupabewell.blogspot.com/2015/06/swiat-wedug-milenialsow-znajdziecie-tu.html.
Najważniejsze powody wdrażania strategii promocji zdrowia wg
polskich pracodawców to w kolejności:
- Poprawa morale i zaangażowania pracowników.
- Poprawa wydajności i ograniczenie prezenteizmu (bezproduktywna obecność w pracy).
- Employer branding (promowanie wizerunku i marki fimy).
- CSR (wypełnianie społecznej odpowiedzialności).
- Redukcja absencji chorobowej.
Polskie firmy, które mają programy promocji zdrowia, oferują
często wachlarz różnorodnych działań. Z pewnością bardzo atrakcyjnych dla
pracowników, ale czy wnoszących równoważącą wartość dla firmy? Badania
pokazują, że zwrot z inwestycji w corporate wellness wynosi 2-5 EURO z każdego
1 EURO zainwestowanego. Ale tylko pod warunkiem, że działania są spójne,
ukierunkowane, przemyślane i profesjonalne.
Elementy polskich programów promocji zdrowia:
- ergonomia miejsca pracy – 79%
- szczepienia przeciwko grypie – 67%
- badania profilaktyczne (pomiar ciśnienia krwi, cholesterolu, analiza składu ciała) – 65%
- elastyczny czas pracy – 63%
- dodatkowe płatne dni wolne od pracy – 63%
- wsparcie środowiskowe (zakazy palenia, zdrowa żywność i nemu w stołówce pracowniczej) – 48%
- akcje uświadamiające – 46%
- szkolenia z zakresu zdrowego stylu życia – 43%
- organizacja dni zdrowia w firmie – 36%
- program dojazdu rowerami do pracy – 21%
- siłownia w miejscu pracy – 20%
- opieka nad dziećmi – 10%.
Jakie są zatem bariery wdrażania programów corporate
wellness w Polsce?
Uzasadniając powody braku strategii zdrowia, pracodawcy
najczęściej podnoszą kwestie braku środków finansowych (33%), braku powiązania
z celami biznesowymi (26%) oraz braku odpowiednich kompetencji w firmie (21%).
Natomiast po stronie pracowników są to: brak czasu (74%),
niska motywacja do zmian (54%), brak programów dopasowanych do indywidualnych
potrzeb (51%).
Barier jest całkiem sporo.
Na szczęście wszystkie są do pokonania przy wsparciu
profesjonalnych partnerów. Programy corporate wellness wcale nie muszą być
drogie. Wręcz nie powinny, bo badania pokazują, że jednym z czynników ich sukcesu
są niskie koszty. Można je uzyskać działając w sposób przemyślany i synergiczny
oraz posiłkując się wiedzą ekspercką.
A dobrze przygotowane i odpowiadające na potrzeby
pracowników programy na pewno spotkają się z dużym zainteresowaniem !
Dla pracowników firm przygotowaliśmy program przygotowujący
do prowadzenia firmowych projektów - Akademia Corporate Wellness Project
Management www.grupabewell.pl/akademia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz