wtorek, 15 września 2015

DBAMY O SAMOPOCZUCIE I ZDROWIE PRACOWNIKÓW. FANABERIA CZY OCZYWISTOŚĆ ? Corporate Wellness – temat dla pracodawców.


Dziś, w Polsce – to już nie fanaberia, ale jeszcze nie oczywistość.

Na pytanie, czy zdrowie pracowników jest ważne, każdy menadżer bez zastanowienia odpowie twierdząco. Zdrowy, pełen energii do działania i kreatywny pracownik jest na wagę złota. Czy zatem polskie firmy poświęcają uwagę corporate wellness? Czy wiedzą co zrobić, aby tak było? Czy w przemyślany sposób troszczą się o zdrowie i energię swoich ludzi?

Buck Consultants, firma prowadząca międzynarodowe badania promocji zdrowia i jakości środowiska pracy, przebadała 60 polskich firm z różnych branż i różnej wielkości. W ostatni piątek odbyła się w Warszawie konferencja dotycząca Corporate Wellness, na której prezentowane były wyniki badania globalnego oraz polskiego "Working Well. 6 międzynarodowe badanie dotyczące promocji zdrowia i jakości środowiska pracy".

Oto, czego się dowiedzieliśmy.

Zaledwie 13% badanych polskich firm ma w pełni lub częściowo wdrożoną strategię zdrowia. Większość prowadzi wiele inicjatyw, ale nie są one skoordynowane i ukierunkowane. Natomiast na świecie strategię posiada i wdraża już 60% przedsiębiorstw. Przodują Stany Zjednoczone, gdzie wysokość obowiązkowych składek pracodawców na ubezpieczenia zdrowotne pracowników jest powiązana ze stanem zdrowia pracowników oraz jakością podejmowanych działań profilaktycznych. W naszym kraju trend corporate wellness dopiero przeciera szlaki, ale przewiduje się, że w przeciągu kilku lat stanie się jednym z wiodących tematów dla działów HR i menadżerów, którzy będą chcieli budować swoją przewagę konkurencyjną na zaangażowanych, innowacyjnych i lojalnych pracownikach.

Corporate wellness to także odzwierciedlenie poglądów i oczekiwań współczesnych pracowników, a w szczególności pokolenia Y, które za kilka lat zdominuje rynek pracy. Młodzi chcą ciężko pracować, ale bardzo dbają też o równowagę i samorealizację w życiu zawodowym i prywatnym. Będą więc wybierać pracodawców, którzy zapewnią im takie warunki pracy. Więcej na ten temat pisałam w czerwcu: Świat według Millenialsów http://grupabewell.blogspot.com/2015/06/swiat-wedug-milenialsow-znajdziecie-tu.html.

Najważniejsze powody wdrażania strategii promocji zdrowia wg polskich pracodawców to w kolejności:

  • Poprawa morale i zaangażowania pracowników. 
  • Poprawa wydajności i ograniczenie prezenteizmu (bezproduktywna obecność w pracy).
  • Employer branding (promowanie wizerunku i marki fimy).
  • CSR (wypełnianie społecznej odpowiedzialności).
  • Redukcja absencji chorobowej.

Polskie firmy, które mają programy promocji zdrowia, oferują często wachlarz różnorodnych działań. Z pewnością bardzo atrakcyjnych dla pracowników, ale czy wnoszących równoważącą wartość dla firmy? Badania pokazują, że zwrot z inwestycji w corporate wellness wynosi 2-5 EURO z każdego 1 EURO zainwestowanego. Ale tylko pod warunkiem, że działania są spójne, ukierunkowane, przemyślane i profesjonalne.
Elementy polskich programów promocji zdrowia:

  • ergonomia miejsca pracy – 79%
  • szczepienia przeciwko grypie – 67%
  • badania profilaktyczne (pomiar ciśnienia krwi, cholesterolu, analiza składu ciała) – 65%
  • elastyczny czas pracy – 63%
  • dodatkowe płatne dni wolne od pracy – 63%
  • wsparcie środowiskowe (zakazy palenia, zdrowa żywność i nemu w stołówce pracowniczej) – 48%
  • akcje uświadamiające – 46%
  • szkolenia z zakresu zdrowego stylu życia – 43%
  • organizacja dni zdrowia w firmie – 36%
  • program dojazdu rowerami do pracy – 21%
  • siłownia w miejscu pracy – 20%
  • opieka nad dziećmi – 10%.

Jakie są zatem bariery wdrażania programów corporate wellness  w Polsce?

Uzasadniając powody braku strategii zdrowia, pracodawcy najczęściej podnoszą kwestie braku środków finansowych (33%), braku powiązania z celami biznesowymi (26%) oraz braku odpowiednich kompetencji w firmie (21%).

Natomiast po stronie pracowników są to: brak czasu (74%), niska motywacja do zmian (54%), brak programów dopasowanych do indywidualnych potrzeb (51%).

Barier jest całkiem sporo.
Na szczęście wszystkie są do pokonania przy wsparciu profesjonalnych partnerów. Programy corporate wellness wcale nie muszą być drogie. Wręcz nie powinny, bo badania pokazują, że jednym z czynników ich sukcesu są niskie koszty. Można je uzyskać działając w sposób przemyślany i synergiczny oraz posiłkując się wiedzą ekspercką.
A dobrze przygotowane i odpowiadające na potrzeby pracowników programy na pewno spotkają się z dużym zainteresowaniem !
Więcej znajdziesz na www.grupabewell.pl

Dla pracowników firm przygotowaliśmy program przygotowujący do prowadzenia firmowych projektów - Akademia Corporate Wellness Project Management www.grupabewell.pl/akademia